Zobacz zdjęcia - kliknij TUTAJ!
PKP zbuduje dwa dodatkowe tory i nowy peron na stacji Sosnowiec Główny
Prace związane z budową dwóch torów kolejowych na potrzeby przyszłej kolei metropolitalnej trwają właśnie na odcinku pomiędzy Sosnowcem a Będzinem. To część zlecenia w ramach umowy, którą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z krakowską firmą ZUE S.A. na roboty budowlane na odcinku linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Południowe w ramach zadania „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E 65 na odcinku Będzin – Katowice Szopienice Płd. – Katowice - Katowice Piotrowice”.
Cała inwestycja przewidziana jest w latach 2023 – 2027. Wartość zadania to 785 mln zł netto. Dofinansowanie w wysokości 85 procent pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Na trasie od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic Południowych (LOT A1) dobudowane zostaną dwa tory.
- Rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny, co wpłynie na zwiększenie przepustowości. bBędzie mogło kursować więcej pociągów. Lepszy dostęp do kolei zapewnią dwa nowe przystanki Sosnowiec Środula przy ul. Chemicznej i Katowice Morawa przy ul. Morawa. Przebudowane będą perony na stacji Sosnowiec Główny, gdzie powstanie też dodatkowy peron. Wszystkie obiekty służące podróżnym zostaną przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się – mówi Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK S.A.
Sosnowiec: nowy przystanek dla mieszkańców dwóch osiedli, tunel dla pieszych i rowerzystów
Na około 4-kilometrowym odcinku, między stacją Sosnowiec Główny a stacją Będzin Miasto, zbudowany zostanie nowy przystanek Sosnowiec Środula, z którego mają skorzystać mieszkańcy dwóch dużych, pobliskich osiedli.
- Przystanek będzie obsługiwał ruch aglomeracyjny. Zostanie zlokalizowany przy obecnym przejeździe kolejowo-drogowym w ciągu ul. Chemicznej. Przejazd docelowo zostanie zastąpiony bezpiecznym przejściem podziemnym pieszo-rowerowym, wyposażonym w pochylnie i windy na perony. Na etapie sporządzania dokumentacji projektowej i na wniosek Urzędu Miejskiego w Sosnowcu została przygotowana koncepcja lokalizacji tego przystanku, poparta analizami i dostępnością dla pasażerów – tłumaczy Katarzyna Głowacka.
Pasażerowie mają wsiąść na nowym przystanku Sosnowiec Środula do pociągów w 2026 roku.
Efektem inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. mają być lepsze podróże koleją w aglomeracji, dzięki korzystniejszej ofercie przewozowej dla mieszkańców województwa śląskiego.
- Zwiększy się dostęp do ekologicznego środka transportu - kolei, dzięki budowie nowych przystanków. Prędkość pociągów wzrośnie do 160 km/h. Skróci się także czas podróży. Oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego sprawi, że będzie mogło kursować więcej pociągów. Zwiększy się bezpieczeństwo przewozu podróżnych i towarów – podkreśla Katarzyna Głowacka.
A co w takim razie ze stacją Będzin? Tam też z przewozów Kolejami Śląskimi korzystają mieszkańcy okolicznych posesji.
- Stacja Będzin, obsługująca głównie przewozy towarowe, zostanie wyłączona z obsługi 10 grudnia, a następnie będzie przebudowana i pozostanie wyłącznie stacją towarową. Podróżni będą mogli korzystać ze stacji i przystanku: Będzin Miasto, Sosnowiec Środula, Sosnowiec Główny – wyjaśnia Katarzyna Głowacka.
Miasto przebuduje ulicę Piotrkowską, kolej zbuduje wjazdy i zjazdy na DK94
Miasto, w trakcie prac PKP PLK, przebuduje także sąsiadującą bezpośrednio z torowiskiem kolejowym ulicę Piotrkowską. Całość prac, wraz z modernizacją chodników, będzie kosztowała 3,3 mln zł. Wykonawcą prac będzie firma Silesia Trans Service z Katowic, która na wykonanie zadania ma czas do lipca 2024 roku.
- Remont samej ulicy rozpocznie się za zakresem prac PKP PLK, bowiem wykonawca ZUE S.A. pracujący na zlecenie spółki kolejowej będzie prowadził roboty ziemne na skrzyżowaniu ulicy Staszica i Piotrkowskiej oraz budował przystanek z murem oporowym właśnie na początku ul. Piotrkowskiej – tłumaczy Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.
Ulica Piotrkowska jest alternatywną drogą dojazdową pomiędzy Sosnowcem a Będzinem wykorzystywaną przez kierowców, którzy z różnych przyczyn nie korzystają z połączenia poprzez ulicę Będzińską w Sosnowcu i Małobądzką w Będzinie. Co ważne, po zakończeniu dobudowy dwóch torów kolejowych na potrzeby kolei metropolitalnej zniknie możliwość przejazdu przez tory pomiędzy ulicami Staszica i Chemiczną. Dla kierowców PKP PLK wybuduje alternatywne połączenie. Będzie prowadzić właśnie poprzez ul. Piotrkowską i nowy wjazd na DK94 (kierunek Katowice) oraz nowy zjazd z DK94 (kierunek Dąbrowa Górnicza).
Nowa nawierzchnia pojawi się na całym remontowanym odcinku drogi, aż do granicy z Będzinem. Zakres prac obejmuje również odbudowę chodnika oraz remont przystanków autobusowych, a także budowę wyniesionego przejścia dla pieszych przy izbie wytrzeźwień.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?